Mar 23, 2012

Go back a little to leap further

Okay, I don’t really know how and where to start.

“Apa2 pun result ampa, ucap alhamdulillah dulu.. A grateful human being is way more valuable than a straight A student.. :) '' –Anwar Hadi

In your case, Allah has better plans for you. Chill. SPM is something but it is definitely not everything. Siapa je yang tak down, tak sedih tengok kawan-kawan ada yang dapat better result dari kita. Out of 86 students yang dapat straight A’s, you’re not one of them. Allah Maha Pemurah. Semua orang tahu tu. Rezeki Allah bersepah-sepah. Tak semestinya dapat straight A’s untuk SPM je.

“Kau cakap Allah tak makbulkan doa pulak. Padahal ibu bapa, duit dlm pocket, makanan di dapur, ilmu di dada, akal di otak, sapa bagi doh?

Memanglah jarang orang nak tanya masa dekat U nanti, “Are you on the Dean’s list? / Final semester dapat berapa GPA?",  tapi bila dah besar nanti, let say kau jadi business woman berjaya ke apa, ada ke orang nak tanya SPM kau berapa A yang kau boleh jadi jutawan bagai? Benda ni kecoh paling-paling sebulan je. Lepastu semua orang lupa. Kay, fine. Nak tahan sebulan tu yang seksa.

Kalau ikutkan, aku tak layak kot dapat result macamni. Nak dibandingkan dengan kau, aku study main-main, nak tak nak je. Sembahyang pun subuh selalu burn, akhir waktu. Kau lagi banyak kerja keras dari aku, lagi kuat berdoa. But when you really into Allah, you put all the trust at Him. He got the best plan for you.

"Jalan kita mungkin tak mudah macam orang lain, bengkang bengkok banyak obstacles. Maybe ada something di jalan tu yg Tuhan nk kita belajar." 

Kau cakap at least lah dapat 8A. Kau sure kalau kau dapat 8, kau tak akan menangis depan aku macam haritu mengharap untuk dapat 9? Aku senyap je bila kau bising pot pet pot pet -.- Sebab aku tau bila aku bukak mulut nanti kau fire balik : senanglah kau dah dapat apa yang kau nak.

“Syukurlah. Allah nak bagi rezeki macam-macam cara. Tak semestinya tak straight A’s kita dah jadi tak berguna. Ramai lagi yang down. Syukurlah. Menuntut ilmu tu kan Sunnah Rasulullah s.a.w.”

Nak banggakan parents bukan dengan dapat 9A+ je. Banyak lagi cara lain.

"Although they plan, Allah also plans. And Allah is the Best of Planners.
Holy Qur'an, 8:30


Okay ayat cliche: bukan rezeki kau. Be strong 
This is not the end, this is just the beginning.

p/s : sini
p/p/s : tak, PAI aku tak A+ pun

No comments: